گزارش کارآموزی ساختمان های بتنی صفر تا صد ساختمان بتنی رشته عمران

دسته بندي : فنی و مهندسی » عمران
گزارش کاراموزی صفر تا صد ساختمان سازی ساختمان های بتنی قابل استفاده دانشجویان رشته عمران و ساختمان و معماری در 62 صفحه بصورت word قابل ویرایش اهم فعالیت ها در دوره کاراموزی بطور خلاصه

اجراي ساختمانهاي بتني

تخريب ساختمان قديمي

خاك برداري

شناژبندي فنداسيون

آرماتوربندي فنداسيون

بتن ريزي فنداسيون

آرماتوربندي ستون

قالب بندي ستون بتني

بتون ريزي ستون

اجراي تير بتوني

اجراي تيرچه

شمع بندي

اجراي سقف تيرچه بلوك

بتون ريزي سقف

نگهداري از بتن اجرا شده

قالب بندي وشبكه گزاري پله بتوني

برش های از این گزارش کاراموزی در زیر امده است
آزمایشاتی که باید روی دانه ها انجام شود
در ساختمانهای بزرگ که مقاومت دقیق بتن در محاسبات مورد نیاز می باشد علاوه بر تعیین درشتی وریزی دانه ها آزمایشاتی نیز روی دانه های مورد مصرف انجام می دهد که ذکر همه آنها از حوصله این کتاب خارج می باشد ولی مهمترین آنها عبارت است از
1-مقاومت د رمقابل سایش.
معمولی ترین آزمایش در مقابل سایش آزمایش لوس آنجلس می باشد بدین ترتیب که مقدار معینی دانه را که درشتی آن قبلا بوسیله الکهای متفاوت تعیین شده است درون استوانه فولادی ریخته و به آن حرکت دورانی داده وپس از مدت زمان معین وتعداددوران معین دوباره درشتی دانه ها را بوسیله همان الکها اندازه گرفته ونسبت دانه های خرد شده را تعیین می نمایند. این آزمایش برای بتن های که در محل سایش قرا ردارد انجام می شود باید توجه داشت که اغلب مواقع مقاومت دانه ها در مقابل سایش ومقاومت قطعه بتنی در مقابل سایش یکسان نیست وبهتر است که مستقیما مقاومت قطعه ریخته شده در مقابل سایش را اندازه گرفته وآنگاه شروع به بتن ریزی اصلی بنمائیم. بدین طریق که قطعه با همان مصالح در محل پر رفت وآمدی ریخته و مقدار سایش آنرا مورد مطالعه قرار دهیم.
2-مقاومت در مقابل یخ زدن. درمواردی که بتن مصرفی در نما قرار می گیرد و یا در مقابل عوامل جوی شدید قراردارد این آزمایش حائز اهمیت می باشد هر قدر دانه مصرفی خاصیت مکندگی آب بیشتر داشته باشد به همان نسبت خطر یخ زدگی و متلاشی شدن دانه ها ودر نتیجه متلاشی شدن قطعه بتونی بیشتر می باشد.
در این ازمایش قطعه ساخته شده را برای مدت معین در آب قرارداده انوقت آنرا در دوره های متناوب یخ زدن و آب شدن قرار می دهند ودرصد متلاشی شدن بتن را بدین وسیله اندازه می گیرند.

2-آب
آب در بتن دارای سه نقش اساسی می باشد.
1-سیمان در مجاورت آب شروع به فعل وانفعالات شیمیایی نموده وتشکیل سیلیکات ها وآلومیناتها کلسیم متبلور می دهدکه اساس گرفت سخت شدن بتن می باشند. این مقدار آب در حدود 20 الی 25 درصد وزن سیمان است.
2-آب سطح دانه های سنگی را تر نموده وباعث لغزش این عناصر به روی یک دیگر می گردد بدیهی است هر قدر سطح دانه ها بیشتر باشد یعنی هر قدر دانه ریزتر باشد آب بیشتری در این قسمت مصرف می شود. بهمین علت مقدار این آب متفاوت بوده ودر حدود 25 درصد وزن سیمان می باشد.
3-آب باعث روان شدن بتن می گردد تا بهتر بتوان بتن را حمل نموده و در قالب ریخته و آنرا بشکل قالب در آورد.
بدیهی است فقط آب قسمت اول در بتن باقی می ماند و آب دو قسمت دیگر به مرور تبخیر گشته وجای آن بصورت فضای خالی که ممکن است به صورت تارهای موئین باشد در بتن باقی می ماند که این خودباعث پوکی بتن گشته وموجب ضعف قطعه بتونی می گردد بهمین علت باید کاملا توجه نمود که آب مصرفی در بتن از میزان معینی تجاوز ننماید ور در موقع بتن سازی ومخلوط کردن آب با سیمان و شن وماسه باید به میزان اب موجود در شن وماسه یعنی رطوبت شن وماسه نیز توجه نمود. این رطوبت در یک متر مکعب ماسه مرطوب تا حدود 60لیتر می رسد و در شرایطی که ماسه خیلی مرطوب باشد این مقدار تا 150 لیتر هم می رسد. در بتن ریزی های زیاد باید این رطوبت کاملا اندازه گیری شود اگر وسائل آزمایشگاهی در دست نباشد کافی است که مقداری از دانه های موجود را دقیقا وزن نموده وآنگاه آنرا بوسیله حرارت کاملا خشک کنیم ودوباره این ماسه را وزن نمائیم تفاوت وزن مربوط به آبی است که در حین حرارت دادن تبخیر شده است حال با توجه به وزن اولیه میزان اب در هر متر مکعب ماسه قابل محاسبه می باشد.
باید توجه نمود که هر قدر بتن خشک تر باشد مقاومتر خواهدبودولی بتن های خیلی خشک بعلت لغزنده نبودن کاملا قالب خود را پرنکرده ودر داخل ان فضای خالی بوجود آمده و در نتیجه قطعه نمی تواند بار وارده را تحمل نموده وغیرقابل استفاده می گردد.
درکارگاههای که بتن سازی بادست انجام می شود یا با بتونهای کوچک بتن ساخته می شود نسبت اجزا بتن بایدیکنواخت باشد مثلا اگر آب بتن را در دفعات مختلف تغییر داده بدون انکه سیمان را تغییر بدهیم در مقاومت بتن تفاوت چشمگیری حاصل شده وکل قطعه ریخته شده یکنواخت نبوده و موجب خسارت میگردد. دراین مورد در بخش مخلوط نمودن بتن توضیح داده خواهد شد.

مصرف آب در بتون از نظر کیفیت
با توجه به اینکه دراغلب کارگاههای کوچک وحتی در بعضی از کارگاههای تقریبا بزرگ امکان تجزیه اب از لحاظ شیمیایی موجودنیست لذا بطور کلی میتوان گفت که تقریبا آبی که فاقد بو و مزه بوده وظاهرا قابل آشامیدن باشد در بتن قابل مصرف می باشد.
البته این موضوع دلیل آن نیست که همه آب های غیراشامیدنی برای بتن مضر است.
در مواردی که آب آشامیدنی برای مصرف در بتون در دسترس نیست می باید مقاومت مکعب 28روزه بتن حداقل 90درصد مقاومت مکعبی را که با آب آشامیدنی ساخته شده است دارا باشد در اینصورت می توان مطمئن شد که ناخالصیهای آب برای بتن مضر نیست.
آب دریا که دارای املاح زیاد است در حدود 3تا4 درصد برای ساختن بتن مسلح خوب نیست زیرا این املاح اغلب باعث خورندگی فولاد می گردد در مواقعی که ناچارا می بایداز آب دریا استفاده کنیم بهتر است پوشش روی میله گرد را زیادتر نموده در حدود 5تا6 سانتیمتر وحتی المقدور قطعه ساخته شده رااز نفوذ آب مصون نگاه داریم ودر این موقع باید از سیمان بیشتری در بتن استفاده نمائیم و همچنین بهتر است از سیمانهای ضد سولفات ویا مخلوط سیمان پرتلند وسیمان طبعیعی استفاده شود.


اثر ناخالصیهای آب به روی بتن
نمکهای سدیم و پتاسیم ومنیزیم محلول در آب در فعل وانفعالات شیمیایی سیمان موجود در بتن شرکت کرده و در اثر انبساط حجمی موجب خرد شدن الیاف قطعه بتنی می گردند. این خرابی در قطعاتی که درجریان آب سولفاته قرار دارند بیشتر میباشد اثر این نمکها به روی بتن ابتدا به صورت شوره ظاهر گشته وبعداز مدتی موجب خرد شدن قطعه می شود. در این نوع قطعات که درجریان متوالی یا متناوب آب های سولفاته قرار دارند حتما می باید از سیمان ضد سولفات که درایران به سیمان نوع 5 معروف است استفاده نمود.
آبهای اسیددار نیز مقاومت بتن را کاهش داده وموجب خرابی قطعه می گردند کانالهای هدایت فاضلابهای کارخانجات وهمچنین کانالهای هدایت فاضلاب آزمایشگاهها در مقابل چنین خطری قرار دارند.
اصولا در مواقعی که قطعه بتن در معرض جریان آبهای سولفاته یا اسیدی می باشد بهتر است قطعه را متراکم تر ساخته وحتی المقدور از نفوذ آب به داخل قطعه جلوگیری نمائیم ودر موردآبهای اسیدی بهتر است قطعه را بوسیله قیر ایزوله کنیم.
دیگر از مواد مخلوط در آب مضر برای بتن مورد روغنی ونفتی می باشد و همچنین انواع ذرات گیاهی مانند جلبک موجوددر آب وقطعات ریز چوب وغیره اگر چه ممکن است این مواد درفعل وانفعالات شیمیایی سیمان شرکت نکند ولی این ذرات در بتون باقی مانده و در آن حفره هایی ایجاد کرده که این خود موجب ضعف قطعه بتونی میگردد.
مواد روغنی ونفتی دراثر تماس با دانه ها وفولاد موجود در بتون سطح آنها را چرب نموده ومانع چسبیدن دوغاب سیمان به دانه ودرنتیجه مانع چسبیدن دانه ها بیکدیگر می گردند.

3-سیمان
سیمان واژه لاتینی که از کلمه caementunویا caedimentum گرفته شده ومعنی آن خرده سنگ می باشد.
سیمان ماده چسبنده است به رنگ خاکستری که در مجاورت اب ودر مجاورت هوا وبعضی از انواع آن بدون مجاورت هوا در اثر فعل وانفعالات پیچیده شیمیایی سخت گشته وقطعات خرده سنگ مجاور خود را بیکدیگر می چسباند. تاریخچه کشف ومصرف سیمان از بحث این کتاب خارج می باشد و فقط به این اکتفا می شود که برای اولین بار سیمان پرتلند وسیله شخصی در انگلستان کشف گردید وچون رنگ آن بعد از خشک شدن به رنگ سنگهای ساحلی جزیره پرتلند بود بنام سیمان پرتلند معروف گردید. سیمان پرتلند رایج ترین نوع سیمان مصرفی در دنیا است.

دسته بندی: فنی و مهندسی » عمران

تعداد مشاهده: 4610 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 62

حجم فایل:405 کیلوبایت

 قیمت: 20,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252
  • محتوای فایل دانلودی:
    فایل word قابل ویرایش کاراموزی صفر تا صد ساختمان بتنی