بررسی اندیشه ی اجتماعی فارابی

دسته بندي : علوم انسانی » فلسفه و منطق
بررسی اندیشه ی اجتماعی فارابی در قالب word و در حجم 11 صفحه 
این فایل ضمن ارائه تاریخچه مختصری از اندیشه اجتماعی متفرکین اسلامی، به شرحِ نظریات اجتماعی فیلسوف اسلامی، فارابی می پردازد.

بخشی از متن:
مقدمه
تفکرات اجتماعی مسلمین از بدو تولد تا کنون در سه شاخه رده بندی می شود:
1) خط فلسفی : در این خط متفکرین و فیلسوفانی قرار دارند که مسائل اجتماعی را به شیوه ی تعقلی و استدلالی بررسی و تحلیل کرده اند و بعبارت دیگر به مسائل مربوط به فلسفه اجتماعی پرداخته اند، علت وجود و تشکل اجتماعات و نهادهای اجتماعی از قبیل خانواده و معاش و حکومت و .... را معترض شده اند. این خط با فارابی شروع شده و توسط بوعلی سینا و اخوان الصفا ادامه یافته است.
2) خط تاریخی: در این دسته متفکرینی قرار دارند که به بررسی مسائل اجتماعی جوامع تاریخی پرداخته اند، یعنی در ضمن نقل و روایت و گزارش وقایع و حوادث تاریخی گذشته به تبیین و ریشه یابی و کنکاش در علل وقوع آن حوادث همت گمارده اند. در سلسله این خط مسعودی قرار گرفته و سرانجام با ظهور ابن خلدون تفکر فلسفی تاریخی شکل می گیرد.
3) خط فرهنگ نگاری (مردم نگاری) : در این دسته متفکرین و محققینی قرار دارند که به توصیف و نگارش عناصر فرهنگی اعم از آداب و رسوم و شعائر و مناسک و فلسفه ها وعقاید و هنر و موسیقی و مذهب و علوم و فنون پرداختند. سفرنامه نویسان و خاطره پردازان و سیاحان هم در این خط قرار می گیرند. این خط که با فرهنگ نگاری بیرونی در هند شروع شده است، توسط ابن بطوطه و ناصر خسرو و دیگران ادامه یافته است. ( نفیسی: 18: 1368).
در مجموع فارابی در دسته اول ( خط فلسفی ) قرار میگیرد. روش تفکر وی در امور اجتماعی، روش تعقلی است که بر مشاهدات و تجربیات و معاینات و تاملات او استوار می باشد.

فهرست مطالب:
مقدمه
زندگینامه
زمینه فکری
زمینه اجتماعی
اندیشه های اجتماعی فارابی
جامعه و ضرورت تشکیل آن
ارگانیسم اجتماعی
همبستگی اجتماعی
طبقات اجتماعی
سیاست
ارکان جامعه فاضله
مدینه جاهلیه
خلاصه و جمع بندی
منابع
دسته بندی: علوم انسانی » فلسفه و منطق

تعداد مشاهده: 5789 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش و دارای منبع

تعداد صفحات: 11

حجم فایل:37 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252
  • راهنمای استفاده:
    مناسب برای دانشجویان فلسفه و جامعه شناسی

  • محتوای فایل دانلودی:
    شرح اندیشه اجتماعی فارابی