عمليات اكتشافی

دسته بندي : فنی و مهندسی » معدن
عنوان
مقدمه
هدف از عمليات اكتشافي
محل و موقيعيت جغرافيايي محدوده اكتشافي و راههاي دسترسي به محدوده
وضعيت آب و هواي منطقه
وضعيت اجتماعي و معيشتي منطقه
وضعيت توپوگرافي و ژئو مورفولوژي
مشخصات محدوده ميله گذاري شده
مشخصات و نوع ماده معدني
زمين شناسي عمومي منطقه ي اكتشافي
زمين شناسي محدوده معدن
مطالعات در درزنگاري محدوده اكتشافي
تعيين ذخيره ماده معدني
تشريع روش استخراج
شرح عمليات اكتشافي انجام شده
ماشين آلات و تجهيزات مورد نياز در عمليات اكتشافي
پرسنل فني و غير فني فعال در عمليات اكتشافي
براورد هزينه هاي معدني
توجه فني و اقتصادي
ملاحظات زيست محيطي و ايمني و بهداشتي
ضمائم:
تصوير محدوده در فراستي (مقياس 250000/1)
تصوير محدوده ميله گذاري شده ( مقياس 50000/1)
تصوير پروانه ي اكتشاف
نقشه هاي توپوگرافي و زمين شناسي در مقياس 1000/1 محدوده
نتايج آزمايشات فيزيكي و مكانيكي ماده معدني

مقدمه
ذخاير معدني كشور ، و وديعه اي الهي است كه مي بايست با حزم و دور انديشي و برنامه ريزي هاي هماهنگ ، مولد و معتدل براي عبور و توسعه اقتصادي كشور ، به صورتي موثر مورد بهره برداري قرار گيرد .
در توجه و تحليل اين امر كافي است بايد داشته باشيم كه اين سرمايه هاي الهي ، از يك سوء محدودند و از ديگر سو به نسلهاي اين مرز و بوم تعلق دارند. منطقي است كه ذخاير ، در تقويت و توسعه اي صنايع خدا پسندانه ، به كار گرفته شود .
بسياري از صنايع كشور از قبيل صنايع ، دفاع ، ماشين سازي ، كشاورزي ، الكترونيك ، دارويي ، رنگ سازي ساختماني ، نسوز ، سيمان ، شيشه و...
به نحوي مواد خام معدني را از مواد معدني تامين مي نمايد .
امروزه با رشد جمعيت و توسعه كشور و متعاقب آن تامين فرايند مسكن ، مجتمهاي مسكوني ، ادراي و صنعتي جايگاه ويژه اي را براي اكتشاف و بهره برادري از سنگ هاي ساختماني ، تزئيني و نا منظوري داشته است از ديگر سو اين ذخاير ، همچون دهها مواد معدني ديگر از قبيل مس ، سرب ، روي ، آهن ، منگنز ، زغال سنگ، آنتيسوان و خاك سرخ ... فلزات خاص را در صدور مواد غيره نفتي و تحصيل ارز يافته است .
اينك با توجه به آنچه در بالا به طور مختصر مورد بحث قرار گرفت و از اهميت علم معدنكاري ياد شد ، به گزارش پايان عمليات اكتشافي اين سنگ آهكي مي پردازيم .


هدف از عمليات اكتشافي :
هدف اصلي و اساسي در اين فعاليت اكتشافي كه همراه با صرف هزينه بوده دستيابي به ذخيره معدن سنگ آهك قابل قبول است نظر فني و اقتصادي مي باشد و اميد آن داريم كه بتوانيم با استفاده از دقت و سرمايه گذاري در اثر وجود ذخيره قابل قبول سنگ مطلوب ، در آينده فعاليت خوبي داشته باشيم .

محل و موقعيت جغرافيايي محدوده اكتشافي در راههاي دسترسي به محدوده .
محدوده آهكي واقع در كالك مهاباد ، از لحاظ تقسيمات كشوري در قسمت جنوب غربي آذربايجان غربي و 95 كيلومتري مركز استان (اروميه) و 30 كيلومتري شمال شرقي شهرستان نقده و در جنوب روستاي هيمند واقع شده است . دسترسي به محدوده اكتشافي از طريق جاده آسفالت اروميه – مهاباد تا سر راهي محمد يار امكان پذير است كه از سر راهي محمد يار تا سه راهي روستاي گرده قيط بطول 4 كيلومتر آسفالت و از اين روستا تا روستاي سفيد بطول 4 كيلومتر خاكي ميباشد .
پاسگاه انتظامي سه راهي محمد يار در فاصله ي 10 كيلومتري محدوده و دفاتر مخابراتي ، خانه ي بهداشتي روستا در فاصله ي 100 متري محدوده قرار دارد .
خطوط انتقال برق از كناره ي محدوده واقع در روستاي سيمن مي باشد كه اين امتياز خوبي مي باشد .
نحوه راههاي ارتباطي به محدودهي اكتشافي مورد نظر در نقشه ي صفحه بعد به مقياس 000/250/1 آورده شده است .

وضعيت آب و هواي منطقه
اين محدوده از نظر آب و هوايي جزء نواحي سرد و مرطوب محسوب مي شود ، بخاطر كوهستاني بودن منطقه در معرض جريانات هوايي متفاوت مي باشد . از لحاظ پوشش گياهي نسبتاً نا چيز و در ارتفاعات و دامنه ها ديده مي شود .
در فصل بهار و اوايل تابستان باراني و اواخر پاييز و در طول زمستان با بارش سنگين برف همراه است . سطح ارتفاعات در بيشتر نصف سال پوشيده از برف است .
ميزان متوسطه ي بارندگي منطقه افزايش يافته است ( حدود 500 الي 600 ميلي متر در سال ) و ماكزيمم و مي نيمم دماي متوسط سال به تدريج 38+ و 18- درجه سانتي گراد مي باشد .
با توجه به شرايط آب و هوايي مذكور فعاليت معدنكاري در منطقه ي 8 الي 9 ماه در سال پيش بيني مي شود .

وضعيت اجتماعي و معشيتي منطقه :
محدوده مورد نظر از لحاظ تقسيمات كشوري جزء شهرستان نقده از شهرهاي جنوبي استان آذربايجان غربي مي باشد .
كه از نظر امكانات رفاهي و موقعيت صنعتي جزء مناطق محروم و تقريباً مرزي كشور به حساب مي آيد شهرستان نقده يك شهر ارتباطي بين شهرهاي جنوبي استان به مركز بوده و جايگاه ويژه اي از لحاظ ارتباطي دارد . از نزديكترين روستاي محدودي اكتشافي مي توان مفيد ، گرده قيط ، قلاتان ، سارال ، درگر نام برد . ساكنين منطقه اكثراً كرد و آذري زبان مي باشند كه داراي مذاهب سني و شيعه مي باشند . اكثر آنها به زبان هاي همديگر آشنا هستند و توانايي تحكم با زبان فارسي نيز دارند و اكثر آنها به كشاورزي و دام پروري مشغولند .
اكثر روستاهاي منطقه از امكانات آب آشاميدني بهداشتي ، برق، مخابرات ، مدرسه ، خدمات بهداشتي برخوردار مي باشند .

وضعيت توپوگرافي و ژئومورفولوژي منطقه :
منطقه ي اكتشافي از نظر توپوگرافي جزء مناطق نيمه كوهستاني و پست و با توپوگرافي ملايم خشن مي باشد .
دامنه ها داراي شيب ملايم تا تند مي باشند سيماي مورفولوژي منطقه توسط عوامل آب و هواي ، ساختاري (نيروهاي تكتونيكي ) و نيز نوع سيتولوژي كنترل مي گردد . شكل عمودي منطقه به طبع از واحدهاي رسوبي (سنگ آهك به .............)و وضعيت فرسايشي در هوازدگي آن مي باشد . در برخي نقاط مقاومت بيشتر سنگ حالت صخره اي و پرتگاهي و در برخي نقاط به علت رسوبي بودن حالت لايه اي كاملاً مشخص است . فرسايش سنگ عمدتاً از هوا زدگي فيزيكي و شيميايي طبعيت مي كند كه بيشتر شامل هوا زدگي فيزيكي مي شود . در اثر اختلاف مقاومت طبقات سنگي مورفولوژي منطقه تغييرات زيادي كرده است . عوامل تكنونيكي با ايجاد سيستم درز و شكاف در سنگ هاي محدوده باعث تغيير فرسايش و ايجاد شيب هاي تند گرديده است .
بلند ترين نقطه ي محدودي اكتشافي حدود 1400 متر از سطح دريايي آزاد مي باشد . اين محدوده در جنوب شرقي درياچه ي اروميه بوده و از قسمت شمالي به يك منطقه ي مسطح و آبروفتي منطقه مي شود كه مورد كشاورزي ساكنين روستاي اطراف قرار مي گيرد .


مشخصات محدوده ي ميله گذاري شده :
محدوده ي ميله گذاري شده به شماره 29086 /110 مورخه 25/6/86 بنام آقاي واحد محمد كريمي به شكل چهار ضلعي ABEF و به ا
دسته بندی: فنی و مهندسی » معدن

تعداد مشاهده: 9327 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: word قابل ویرایش

تعداد صفحات: 23

حجم فایل:176 کیلوبایت

 قیمت: 2,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252